Ontwikkelingsstimulatie

Hoewel elk kind op zijn eigen tempo ontwikkelt, kan de ontwikkeling van een baby of peuter soms vertraagd of verstoord verlopen. Hierbij kan ontwikkelingsstimulatie een meerwaarde zijn. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Moeilijker bereiken van motorische mijlpalen: omrollen, zitten, kruipen, lopen, …
  • Baby’s met een voorkeurshouding
  • Tenenlopers, poepschuivers, …
  • Orthopedische problemen (bv: klompvoetjes, plexus brachialis pareses…)

Bij ontwikkelingsbegeleiding wordt de motorische ontwikkeling van het kind gestimuleerd aan de hand van oefeningen met als doel het verbeteren van de kwaliteit van bewegen en het bereiken van motorische mijlpalen. De ouders spelen tijdens deze begeleiding ook een onmisbare rol aangezien er tips en adviezen voor thuis worden besproken. Door deze wisselwerking tussen therapeut en ouders creëren we nog meer oefenkansen voor jouw kind.

Psychomotoriek

De psychomotoriek is een deeldomein binnen de kinesitherapie en benadert de ontwikkeling van het kind in zijn geheel. Een goed evenwicht tussen de cognitie, de emotie en de motoriek is nodig opdat een kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

Bewegen ligt mee aan de basis van onze ontwikkeling. Het is immers door te bewegen dat kinderen hun eigen lichaam en de ruimte rondom zich gaan ontdekken. Hierdoor worden de zintuigen van het kind gestimuleerd wat bijdraagt tot een goede ontwikkeling van de hersenen. De uitdrukking ‘al doende leert men’ sluit hier dus volledig bij aan. Het spreekt dus ook voor zich dat wanneer de motorische ontwikkeling van een kind vertraagd of verstoord verloopt, dit kan leiden tot moeilijkheden op verschillende vlakken.

Tijdens de psychomotorische therapie worden de moeilijkheden van het kind in kaart gebracht en op een gerichte en speelse manier gestimuleerd. De therapie richt zich niet enkel en alleen op het lichaam en de motoriek. Ook vaardigheden die daarmee in verbinding staan komen aan bod:

  • Grove motoriek en lichaamsbesef:
  • Fijne motoriek en schrijfmotoriek
  • -Visuele waarneming en visuomotoriek
  • – Ruimtelijk inzicht
  • – Lateralisatie
  • – Relaxatie

Neurologische revalidatie

Neurologische revalidatie is belangrijk voor het bieden van een optimale levenskwaliteit bij kinderen met een neurologische aandoening. Met neurologische revalidatie willen we dus iemand zo goed mogelijk laten functioneren na een aangeboren of verworven neurologisch letsel.

Hierbij vertrekken we steeds vanuit een uitgebreide analyse van de mogelijkheden en moeilijkheden van de cliënt op activiteiten-, participatie- en functieniveau om zo een uitgebreid beeld te hebben van elk individueel kind en zijn omgeving. Op deze manier kunnen we tot een optimaal, individueel aangepaste behandeling komen.

De focus van de therapie ligt voornamelijk ligt bij:

  • Aanleren, verbeteren en/of behouden van functionele vaardigheden
  • Trainen/behouden van kracht
  • Stretching van verkorte spieren
  • Evenwicht
  • Pijnbestrijding
  • Mentaal welzijn

VOOR WIE?

Baby’s, kinderen en jongeren met neurologische aandoeningen zoals:

  • Een verworven hersenletsel door een trauma of ook NAH (niet aangeboren hersenletsel)
  • Een aangeboren hersenletsel (CP, hemiplegie)
  • Een evolutieve aandoening van de spieren of het zenuwstelsel
  • Een ruggenmergletsel waardoor benen en/of armen gedeeltelijk of volledig zijn verlamd: Spina bifida, tethered cord, …
  • Plexus brachialis letsel
  • Syndromen
  • Klompvoetjes
  • Genetische aandoeningen

Revalidatie

Na ziekenhuisopname of op doorverwijzing

Revalidatie is aangewezen na een opname in het ziekenhuis of op doorverwijzing door een specialist. Bij een revalidatie streven we naar volledig herstel of – wanneer dit niet mogelijk is – een zo optimaal mogelijk functioneren.

  • Metabole aandoeningen: obesitas, reumatoïde aandoeningen
  • Orthopedische klachten
  • Kanker
  • Fracturen
  • Scoliose