Psychodiagnostisch onderzoek is in onze praktijk gericht op kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Geheugen- en concentratieonderzoek
Het geheugen en de concentratie zijn twee zeer complexe cognitieve functies die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Aandachtstekorten kunnen te wijten zijn aan verschillende factoren:
- Aandachtsfluctuaties,
- Het niet kunnen volhouden van de aandacht,
- Het niet kunnen richten van de aandacht,
- Het afgeleid worden door omgevingsfactoren,
- …
Binnen het geheugen wordt een onderscheid gemaakt tussen visueel en auditief geheugen, korte termijn en lange termijn geheugen en geheugen voor complex materiaal versus geheugen voor eenvoudig materiaal.
Het geheugen- en concentratieonderzoek richt zich op elk van bovenstaande deelaspecten. Op basis van observaties, rapportage door ouders, leerkrachten en het kind zelf en het aandachts- en concentratie onderzoek proberen we inzicht te bieden in de manier waarop iemand functioneert op vlak van aandacht, concentratie, geheugen en executieve functies. Op een later tijdstip vindt een adviesgesprek plaats waar de resultaten worden meegedeeld.
In het kader van een diagnosestelling, kan er na het uitvoeren van diagnostiek een doorverwijzing aanbevolen worden naar een kinder- en jeugdpsychiater.
Intelligentieonderzoek
Een begaafdheidsonderzoek geeft een beeld van de intellectuele capaciteiten bij een kind, jongere of volwassene. Tijdens het onderzoek wordt nagegaan waar de persoon goed in is, wat zijn/haar sterke en minder sterke kanten zijn en wat er tot nu toe werd opgenomen. De resultaten laten niet alleen toe de intellectuele vaardigheden in te schatten, maar ook hypothesen te formuleren rond de manier waarop het kind of de jongere informatie verwerkt. Ook biedt het begaafdheidsonderzoek belangrijke informatie bij het zoeken naar een verklaring voor leer – en/of gedragsproblemen.
Een intelligentieonderzoek neemt 2 uur in beslag. Op een later tijdstip vindt een adviesgesprek plaats waar de resultaten worden meegedeeld.
Er bestaat ook de mogelijkheid een verkort intelligentieonderzoek af te nemen met het oog op terugbetaling voor logopedie. Dit is een niet-verbale intelligentietest waarbij het niet nodig is gesproken of geschreven taal te gebruiken.
