
Taalontwikkeling
Tijdens een taalontwikkelingsonderzoek wordt de taalvaardigheid onderzocht. Er wordt nagegaan in hoeverre de verschillende aspecten van de Nederlandse taal beheerst zijn. Het auditieve taalbegrip en de mondelinge taalproductie worden afzonderlijk geanalyseerd. Het gaat hier om de kennis van woordenschat, de beheersing van de morfologie (meervoudsvorming, verkleinwoorden, werkwoord vervoeging,…), de zinsbouw,…
Een diagnose voor een taalstoornis wordt pas gesteld na het voldoen aan bepaalde voorwaarden en na minstens 6 maanden intensieve begeleiding. Dit gebeurt steeds na multidisciplinair overleg en in samenspraak met alle betrokken partijen.
Een logopedisch onderzoek neemt 2 uur in beslag. Op een later tijdstip vindt een adviesgesprek plaats waar de resultaten worden meegedeeld.
Fonologisch
Kinderen met fonologische moeilijkheden hebben moeite met de uitspraak van bepaalde soorten klanken of klankgroepen. Ze vereenvoudigen daarom hun spraak. Het fonologisch articulatieonderzoek is bedoeld om een analyse te maken van deze bepaalde patronen in de spraakklankproductie. Er wordt nagegaan welke vereenvoudigingsprocessen het kind nog toepast en hoe ernstig de spraakverstaanbaarheid verstoord is. Deze fouten zijn talig van aard en dit onderzoek kadert daarom vaak in een ruimer taalontwikkelingsonderzoek.


OMFT
Tijdens een OMFT-onderzoek wordt aan de hand van metingen en observaties het functioneren van de tong, mondspieren en slikken nagegaan. Er wordt nagegaan of de cliënt voldoende controle en coördinatie heeft over de spieren van tong, lippen en kaken. Dit onderzoek gebeurt meestal na doorverwijzing van een tandarts of orthodontist.
Spraak
Tijdens het fonetisch articulatieonderzoek wordt nagegaan of alle klanken correct uitgesproken worden. Aan jonge kinderen wordt gevraagd prenten te benoemen. Bij oudere kinderen wordt gewerkt met situatieprenten of leesteksten. De onderzoeker noteert de fouten (weglaten van een klank, vervangen van een klank door een andere, foutief uitspreken van een klank en het toevoegen van een klank) en gaat na tot op welk niveau de klank gekend en verstaanbaar is.


Eet- en drinkproblemen
Tijdens het observeren van het eten en drinken in de natuurlijke omgeving van het kind wordt nagegaan waarom de baby niet goed drinkt uit de borst of fles, of waarom de overgang van flesvoeding naar vaste voeding niet goed verloopt. Ter aanvulling wordt de bouw, de gevoeligheid, de motoriek en de reflexen in en rond de mond onderzocht om te bekijken welke zaken ervoor zorgen dat het eten en drinken moeilijk verloopt.
Preverbale logopedie kan opgestart worden na doorverwijzing van de huisarts, kinderarts, vroedvrouw of K&G. Dit laatste is belangrijk, omdat eerst nagegaan moet worden of er geen onderliggende medische problemen zijn die de moeilijkheden in het mondgebied veroorzaken.
Lezen en spelling
Tijdens dit onderzoek worden de technische lees- en spellingvaardigheden op woord -en zinsniveau onderzocht. Aan de hand van een uitgebreide foutenanalyse wordt een leidraad gegeven naar de therapie toe. Na het lees- en spellingonderzoek is het duidelijk waar de moeilijkheden zich bevinden en waarop de logopedische begeleiding zich zal focussen.
De diagnose van een leerstoornis (Dyslexie) wordt pas gesteld na het voldoen aan bepaalde voorwaarden en na minstens 6 maanden intensieve begeleiding. Dit gebeurt steeds na multidisciplinair overleg en in samenspraak met alle betrokken partijen.
Een logopedisch onderzoek neemt 2 uur in beslag. Op een later tijdstip vindt een adviesgesprek plaats waar de resultaten worden meegedeeld.


Rekenen
Tijdens het rekenonderzoek worden de rekenvaardigheden onderzocht. Er wordt nagegaan of de reeds geziene leerstof, die nodig is om te komen tot rekenen, voldoende beheerst is. Daarnaast evalueren we de automatisatie van de rekenhandelingen en strategieën. Onze uitgebreide foutenanalyse vormt het uitgangspunt voor de therapie. Op deze manier wordt de werkwijze van het rekenen in kaart gebracht. Na het rekenonderzoek is het duidelijk waar de moeilijkheden liggen en hoe de logopedische begeleiding aangepakt zal worden.
De diagnose van een leerstoornis (Dyscalculie) wordt pas gesteld na het voldoen aan bepaalde voorwaarden en na minstens 6 maanden intensieve begeleiding. Dit gebeurt steeds na multidisciplinair overleg en in samenspraak met alle betrokken partijen.
Een logopedisch onderzoek neemt 2 uur in beslag. Op een later tijdstip vindt een adviesgesprek plaats waar de resultaten worden meegedeeld.
Terugbetalingen logopedisch onderzoek
Het RIZIV komt in sommige gevallen tussen in de kosten voor logopedisch onderzoek en begeleiding. Of deze terugbetaling mogelijk is, hangt af van verschillende factoren die met u besproken worden tijdens een intakegesprek. Om in aanmerking te kunnen komen voor deze terugbetaling doorloopt u volgende stappen: