
Eet- en drinkproblemen
Prelogopedie wordt vaak opgestart na doorverwijzing van huisarts, kinderarts of vroedvrouw. Je kan ook altijd op eigen initiatief contact met ons opnemen. Tijdens deze begeleiding wordt er samen met de ouders bekeken wat de beste manier is om het kind te laten eten of drinken om zo de drink- en eetmomenten aangenamer te laten verlopen. Er worden adviezen gegeven over een goede houding, techniek en materiaal. Deze preverbale begeleiding kan aangewezen zijn bij ouders van baby’s en jonge kinderen die problemen ervaren bij het drinken van de borst of uit de fles, overgang van borst- naar flesvoeding, overgang naar lepelvoeding, kauwen, slikken en weigeren van voeding.
Lezen
Leesbegeleiding wordt onderverdeeld in twee deelaspecten, namelijk het technisch en het begrijpend lezen. Er wordt een individueel handelingsplan opgesteld afhankelijk van de leesstrategie van het kind (radende, spellende of gemengde leesstijl). Daarnaast wordt in de begeleiding het leesplezier en de leesmotivatie zo veel mogelijk gestimuleerd.


Spelling
Bij de spellingsbegeleiding wordt eerst onderzocht of de basisvaardigheden verworven zijn. Dit zijn de klank-tekenkoppeling (de verbinding maken tussen een klank en het teken dat daarmee overeen komt), de visuele vaardigheden (het verschil zien tussen tekens) en de auditieve vaardigheden (het verschil horen tussen klanken). Deze vaardigheden zijn nodig om een correcte spelling toe te passen. Als de basisvaardigheden verworven zijn, gaan we over naar het schrijven van hoorwoorden, regelwoorden en onthoudwoorden. Deze worden eerst op woordniveau ingeoefend, later ook op zinsniveau en wordt er overgegaan op spontaan schrijven. We werken hierbij steeds op het niveau van het kind. Samen met de therapeut worden er hulpbladen en schema’s gemaakt als dat nodig is.
Rekenen
Tijdens de rekenbegeleiding wordt er gewerkt aan de verschillende aspecten van rekenen, namelijk getallenkennis, hoofdrekenen, metend rekenen en meetkunde. We werken hierbij op verschillende vlakken: het inzicht vergroten, efficiënte strategieën aanleren, automatisatie optimaliseren en probleemoplossend denken. Er wordt steeds op maat van het kind geoefend. Indien nodig worden er hulpmiddelen aangeboden.


OMFT
Deze begeleiding wordt opgestart indien er na logopedisch onderzoek afwijkend mondgedrag geobserveerd wordt of wanneer er factoren aanwezig zijn die afwijkend mondgedrag bevorderen.
Onder afwijkend mondgedrag verstaan we: duim-, vinger- of speenzuigen, open mondgedrag, habitueel mondademen, afwijkende tongligging in rust, foute lipgewoonten, afwijkend kauwen, nagelbijten en een afwijkende slik. In veel gevallen wordt er in overleg gegaan met uw tandarts/orthodontist en/of bodyworker (osteopaat/kinesist).
Taal
Ieder kind heeft een unieke taalontwikkeling, sommige kinderen hebben echter een vertraagde of verstoorde taalontwikkeling. Taalbegeleiding gaat over de mondelinge taalvaardigheid van een kind. We hebben het zowel over de productie als het begrip van de Nederlandse taal. Het gaat hier niet om de vaardigheden die een kind in de lagere school aangeleerd krijgt binnen het vak “taal”, zoals zinsontleding, woordleer enz. De taalontwikkeling wordt stapsgewijs opgebouwd in de begeleiding.
Fonologische articulatie
Bij fonologische articulatieproblemen, wordt er gewerkt rond de vereenvoudigingsprocessen die deze kinderen hardnekkig blijven toepassen. Een voorbeeld van zo’n fonologisch proces is fronting, waarbij het kind klanken die achteraan in de mond worden geproduceerd vervangt door klanken die vooraan geproduceerd worden. Een kind zal bijvoorbeeld de /k/ uitspreken als een /t/. Het woordje /kam/ zal hij/zij uitspreken als /tam/. De logopedist helpt het kind de complexere talige structuren correct te hanteren.


Spraak
Tijdens de begeleiding van fonetisch articulatie worden de foutieve klanken, op basis van het onderzoek, ingeoefend op verschillende niveaus: klankniveau, syllabisch niveau, woordniveau, zinsniveau en spontane spraak. Binnen deze niveaus oefenen we de klank in het begin, in het midden en op het einde van een woord. Om de transfer naar het spontaan spreken te bevorderen wordt er verwacht dat er thuis ook samen met het kind verder geoefend wordt.